søndag, september 19, 2004

TummeTulumske i hovedet

Igaar forlod vi den varme by Merida med de nummererede gader og dens mange hammocksaelgere. Tidligt om morgenen tog vi afsted fra det hyggelige Hostel Nomade, som udover de mange tyskere og hollaendere, havde en dejlig gaardhave, koekken og en rigtig hyggeonkel af en ejer, som uafladeligt rakte mig krus med honningkaffe.

Vi skulle endeligt til Chichen Itza, som en beroemt Mayaruinby med nogle specielle bygninger. For at faa lidt eventyr og spare nogle pesos tog vi andenklassesbus, hvilket betoed at vi pludselig ikke vidste, hvilken bus vi skulle med.

Men et aeldre par vinkede og pegede - de havde overhoert, hvor vi skulle hen og ville hjaelpe saa vi kom paa den rette bus. Der er nogle utroligt soede mennesker derude, og de var bestemt nogle af dem.

Efter ankomst havde vi nogle varme timer i junglen, hvor vi klatrede rundt paa ruinerne, banede os vej igennem horder af nikon-japanere og adskillige busfulde oversmarte italienske turister af vaereste klasse. Jeg regner efterhaanden italienere for lige slemme turister som fede tyskere og dumme amerikanere.

Ja man fatter at der maaske er lidt om fordommene. Kun lidt altsaa. Nogle af de rareste og mest behagelige mennesker jeg har moedt i Mexico var henholdsvis tyske og italienske.

Lisbeth fik lidt solstik oveni noget forkoelelse saa det var fint at vi kom i en flot aircon-bus, videre til Tulum. Tulum er kendt for sine strande og snesevis af hoteller i strandkanten. Vi ville bare bo paa "Weary Traveller", hvor de har internetcafe til 5 peso pr. time (2,50 kr.) og book exchange. Vi faar nemlig laest nogle boeger goer vi!

Der var desvaerre fyldt, men vi havde moedt en gut ved bussen som vidste billeder af sit hotel i strandkanten. Skinnende toiletter med flisegulv, flotte hytter og pictoresk restaurant - og rimeligt billigt.

Vi tog en taxa, og opdagede at kortet ikke var helt trovaerdigt for der var 4 km og ikke to gader ned til vandet. Restauranten vidste sig at vaere dyr, hyttens tag utaet og billederne var af badevaerelset i den ene luksushytte der var. Mosquitonettet daekkede vel maks to tredjedele af vinduerne, og ja ingen "fan".

Fik jeg fortalt at havet larmede af helvede til, insekterne kriblede og krablede (bogstavelig talt - for der var krabber overalt)?

Vi har ikke lukket et oeje i nat - men vi fik vand i dryp fra taget. Vi svedte indtil klokken fire og froes fra fire til syv.

Saa vi er tummelumske og nok en smule roevrendt. Til gengaeld var det dyrt!

Nu sidder vi saa inde i byen paa det hostel vi gerne ville have boet paa igaar, vi har vaerelser i et rum med tag, der er billigt internet, her er fan og i aften er der stor grillfest! Lykken er vendt. Eller som Lisbeth sagde "Nu er det f..#&$! vores tur til at have held"... og hun fik ret.

Om et par dage tager vi sydpaa til Belize, hvor vi rigtigt skal ud at bade i det turkise vand og svoemme med hajer!

Nu vil jeg have en middagslur saa jeg kan drikke en oel i aften.